This personal trainer is not getting me into shape. I want a refund.

By | June 13th, 2017

Andrew Smith purchases two Groupons, each worth three sessions with a personal trainer, for himself and his wife. They complete one session and schedule their second. But then Smith’s wife gets sick. When he tries to reschedule the remaining two sessions, he hears crickets from the trainer. At first, Groupon says it will give him a credit for the two vouchers, but at the last minute changes its mind. Can we help Smith get what he’s owed?

Question: In December 2016, I purchased two Groupons for three personal training sessions each, for my wife and myself. The vendor was Fitness Stop. I set up an appointment with a personal trainer for January 5. At the conclusion of that session we made an appointment for our second session for February 6.

However, my wife developed an upper respiratory infection and a severe cough; on February 4, I sent the trainer a text telling him I needed to reschedule the February 6 session.

I received no reply, so on February 5, I texted the lead trainer at Fitness Stop with a screenshot of my texts to the trainer. The lead trainer responded by telephone, telling me that the sessions were supposed to be scheduled back-­to-back.

We were not informed of this, nor was this information contained in the terms and conditions on the Groupons.

I then requested a pro rata refund from Fitness Stop, and when I got no response I contacted Groupon’s customer support. At first the Groupon representatives told me I could get a refund in the form of “Groupon Bucks,” but when I asked for that refund, they told me the vouchers were ineligible for refund because I had viewed them. Can you help me get a refund for four unused training sessions? Andrew Smith, Arlington, Va.

Answer: We’re sorry to hear about your wife’s illness, and hope she’s feeling better. It’s certainly understandable that after a severe respiratory infection, engaging in any aerobic activity is ill-advised. We’re also sorry that our well wishes are being given three months after her illness, but that’s how long you’ve been trying to get a refund. And not just trying, but relentlessly trying.

Related story:   Can't fly after emergency appendectomy — how about a refund?

Your story is one of not only self-advocacy, but perseverance to the extreme.

(Before we get to that — full disclosure. Smith is the chief copy editor at Elliott.org. In that capacity, he reads every story our staff composes from advocacy cases. He’s an expert in the editing field, correcting our grammar, spelling and sentence structure. As a matter of fact, by the time you read this, Smith will have had a field day with the original draft of this story.)

But knowing the successful methodologies and pitfalls of taking on companies and winning didn’t get you any special treatment. Our advocate responded to your help request saying, “I am going to advocate this case exactly the way I do others so the first thing I would do is ask you to please summarize the problem in 4-5 sentences.”

What followed was the requested summary, along with more detail than even we expected: Each exchange between you and the various parties of the dispute, both email and text, was time and date-stamped, verified by email headers, in reverse chronological order, with two text styles to differentiate the speakers … Always the editor.


We verified text messages between you and the trainers at Fitness Stop as well as email (with screenshots) of those texts to Traveling Trainers, the email address on the Fitness Stop website.

We read their response that “[the trainer] took another job and only works on the weekends.” That’s when the first “clarification” of the Groupon terms was mentioned by Traveling Trainers:

With Groupon what we normally do with promotional sessions is complete them in one week so things like this do not happen. Since it has spanned out over a couple months I have to find openings in trainers schedule. Thanks and will be in contact with a couple days.

Traveling Trainers should have kept its word. Especially since you reiterated you were “not made aware of that fact until we had already had our first session.” You even provided alternate dates and times you were available.

Related story:   A Megabus dilemma: Why only half a refund on a round-trip ticket?

Traveling Trainers must have traveled on, because the company never responded. You emailed it again, requesting either confirmed dates with a personal trainer or a refund of four sessions that you valued at $100. No response.

On March 24, tired of hearing only crickets, you wrote to Groupon customer support. They offered to allow you to trade in your fitness vouchers for $148 in “Groupon bucks” that could be used within 24 hours to purchase any local deal before they expired.

You wanted to make sure you understood exactly what this trade-in offer entailed. You and Groupon traded several rounds of questions and answers. On April 6, when you authorized Groupon to trade your vouchers for Groupon bucks, they informed you that those vouchers were no longer available for trade-in because you had viewed them.

Still undeterred, you referred to the contact pages for Groupon on our website. You reached out in early April to email the three executives we listed, but received error messages indicating that two of the three email accounts were “disabled.”

Our research team updated the contact page on April 28 with additional information, and you emailed the newly added executive the next day. When you received a response that the account “did not exist,” you gave up and contacted us for help.

We asked for copies of the Groupons to verify the terms and conditions. When you went into your account on May 1 to download them you told us, “I have $74 in Groupon credits, so they clearly refunded one of the two vouchers — but they never told me.”

Related story:   Can my tour operator pocket my airline refund?

A few hours after you called Anita Samojednik, Head of Global Operations, directly using the phone number on the Elliott.org contacts web page, you received an email from Groupon customer support. They agreed to take back the Groupon bucks as you requested, and to refund the cost of both vouchers to your original form of payment. You are satisfied with this solution.

This sometimes happens. You may have thought that your emails did not reach anyone at Groupon, but it seems that they did. And Groupon gave you part of what you asked for — but never bothered to tell you. Even though we barely had to lift a finger, we’re marking this case as “problem solved,” with a postscript on the value of persistence and keeping good documentation. We are happy that it turned out well.



  • Mel65

    Uh….what does the headline have to do with the story? Glad he and his wife are happy with the ultimate resolution though.

  • Rebecca

    Personal trainers seem to have a significantly higher rate of flakiness than other professions. I had an awesome personal trainer about 10 years ago, well worth the money. I have tried three times to start working out again with a trainer (twice a week for strength training). You would think if someone willing to pay for twice weekly sessions is at the gym (and I’m home with my kids, we’re talking in the middle of the day on weekdays), you’d be able to find someone. Not so. They’re all flaky and the turnover is ridiculous. I’ve decided to find someone more than once and failed. I don’t think it’s just me, because plenty of people at two gyms shared my distaste for the personal trainers.

  • Kerr

    In the big picture, the trainer didn’t help them get into shape!

  • Charles Owen

    I don’t recommend Groupon for services. We saw a listing a few years ago for tree trimming and removal, where they sold 3 man hours for $75, supposedly a $225 value. I figured it could not take much more time than that to remove that small tree. So we called the guy and he came out to look at it. He went on an on about how dangerous it was to cut down trees and how expensive the insurance is and quoted me $700 plus the Groupon to remove the tree. So, we called one of the other local tree services. They quoted $200 to remove it. They were there less than an hour.

    Groupon did refund the $75, but in Groupon bucks, which took us forever to finally spend.

  • Annie M

    Sometimes these “deals” are not deals at all. But the company coming back to him with terms after the certificates were purchased is unacceptable.

  • cscasi

    True, but I doubt they would be into shape in three sessions; unless they were already in shape before starting the sessions.

  • cscasi

    Perhaps so, but my wife and I have used numerous ones for various restaurants in our area (Dallas/Fort Worth) and have never had an issue with any of them over the years. Some were like $20 worth of food and we paid $11 for the. So, that is a good discount, especially for a place we frequented anyway. So, they are not all bad. However, I have looked at some Groupons I would not touch with a ten foot pole because, you are right, many of them are marketing comeons to get the people out to your place or to their places and then upsell you.

  • joycexyz

    The headline is obviously a very far-out pun that most of us don’t get.

  • John McDonald

    it’s like a non-refundable non-changeable airline ticket. Use it or lose it. No refund whatsoever, should have been issued.
    Not personal trainers fault, your wife supposedly got sick, if indeed she did. People can say anything.

  • Mel65

    …ok? My comment was about the headline.

  • PsyGuy

    Restaurants aren’t service providers though, yes you get table service as part of the experience, but they are selling a product (prepared food). It’s the same difference between therapy and a prescription antidepressant. The first is a service the second is a product.

We want your feedback. Your opinion is important to us. Here's how you can share your thoughts:
  • Send us a letter to the editor. We'll publish your most thoughtful missives in our daily newsletter or in an upcoming post.
  • Leave a message on one of our social networks. We have an active Facebook page, a LinkedIn presence and a Twitter account. Every story on this site is posted on those channels. The conversation ranges from completely unmoderated (Twitter) to moderated (Facebook and LinkedIn).
  • Post a question to our help forums or ask our advocates for a hand through our assistance intake form. Please note that our help forum is not a place for debate. It's there primarily to assist readers with a consumer problem.
  • If you have a news tip or want to report an error or omission, you can email the site publisher directly. You may also contact the post's author directly. Contact information is in the author tagline.